Persembahan boleh dinilai melalui beberapa aspek, atau juga dikenali sebagai bahagian-bahagian kecil yang membentuk sebuah persembahan, bahagian-bahagian tersebut ialah watak dan perwatakan, kostum dan dandanan, props, cerita, muzik, lagu dan alat muzik, set pentas, penata cahayaan dan kekaguman.
Watak dan perwatakan dalam Opera Cina mempunyai persamaan dengan watak dan perwatakan seperti dalam dramatari Menora dan Mak Yong. Terdapat watak-watak utama yang mesti wujud dalam cerita, seperti watak raja, permaisuri, pelawak, dayang-dayang, tentera atau hulubalang, dan dewa dewi. Watak-watak dan perwatakan yang ada dalam Opera Cina lebih mudah difahami dengan mengelaskannya kepada empat jenis iaitu;
a) Seng (lelaki) – lau seng (lelaki lebih berusia seperti raja, bapa atau datuk), sio seng (lelaki muda yang bijak seperti seorang sarjana) dan bu seng (lelaki muda dan gagah seperti panglima atau tentera).
b) Toa (perempuan) – hoa toa (perempuan yang berdarjat, lembut, baik hati dan berbudi bahasa seperti watak sri panggung, permaisuri dan puteri mahkota) dan kho toa (perempuan yang bernasib agak malang dan sentiasa dalam kesedihan seperti gadis kampung dan balu).
c) Thiu (pelawak) – tiam chu (orang kebanyakan yang bekerja di kedai atau restoran yang menjual teh).
d) Hoa bin (muka cat) – hong te (dewa) dan hong te niao (dewi).
Warna dan perhiasan kostum dalam Opera Cina mengindikasikan jenis, pangkat dan status watak. Sebagai contoh warna kostum;
a) Kostum berwarna merah – watak berpangkat tinggi yang baik.
b) Kostum berwarna biru – watak berpangkat tinggi yang baik dan jahat.
c) Kostum berwarna kuning – watak raja.
d) Kostum berwarna hijau – watak lelaki yang telalu baik dan berbudi.
e) Kostum berwarna putih – watak yang sudah terlalu berusia atau untuk tujuan berkabung.
f) Kostum berwarna hitam – watak lelaki yang ganas dan kejam atau perempuan baik yang berada dalam kesusahan.
g) Kostum berwarna merah jambu atau biru muda – watak-watak yang masih muda.
Manakala dari jenis perhiasan kostum pula, ia adalah berasaskan kepada simbolisme yang terdapat dalam kesenian cina;
a) Burung pheonix dan naga – kemakmuran dan kesuburan (kostum raja).
b) Burung jenjang – usia panjang (kostum pegawai sivil istana).
c) Bunga plum – usia panjang dan sifat kewanitaan (kostum watak wanita).
Kostum yang dipakai oleh watak-watak dalam Opera Cina tidak lengkap tanpa penutup kepala. Dan tidak semua watak memakai penutup kepala yang sama, kerana penutup kepala juga membezakan watak;
a) Raja memakai penutup kepala yang tinggi dan berwarna emas serta bertatahkan mutiara di bahagian tengahnya serta dihiasi dengan dua ekor naga di tepinya. Ia turut dihiasi dengan pom pom sutera yang berwarna dan jumbai sutera yang tergantung dari bahagian sisinya.
b) Watak orang awam dan kebanyakan akan memakai topi yang diperbuat daripada kain. Kain keras digunakan oleh watak sarjana dan penyajak, dan kain lembut pula adalah untuk watak-watak pelayan dan orang gaji.
Pemilihan dan penetapan kostum ini amatlah mudah untuk difahami sekiranya adat dan budaya kaum cina terlebih dahulu difahami. Kaum cina konvensional sangat sinonim dengan kepercayaan yang sangat kuat terhadap maksud setiap bentuk, warna dan semua unsur hidupan. Mereka turut mengamalkan pengkelasan kasta seperti kaum India, tetapi ianya lebih kepada pembezaan antara yang kaya dan miskin, pada mereka kaya itu mulia, dan miskin itu hina. Sebagai contoh kostum watak raja, raja ialah kelas tertinggi dalam masyarakat, kaya, berkuasa dan mulia kerana itulah watak tersebut diberikan warna kostum dan perhiasan yang membawa maksud kemuliaan dan kekuasaan, hiasan yang menggambarkan ketinggian kedudukan dan penutup kepala yang tinggi, berwarna-warni dan mahal untuk menunjukkan kekayaan, ketinggian darjat dan kemuliaan.
Warna solekan, dandanan serta lukisan bentuk pada wajah watak-watak dalam Opera Cina turut membawa maksud yang tertentu. Ia juga bertujuan untuk membezakan watak.
a) Mata kecil – watak yang halus dan lemah lembut seperti wanita.
b) Mata besar – watak yang kasar.
c) Misai atas mulut – pelawak daripada orang kebanyakan.
d) Janggut runcing yang menjulur dari muka – pelawak daripada watak yang berjawatan pegawai kerajaan.
e) Janggut panjang menutupi mulut – watak yang berkuasa dan berpangkat tinggi.
f) Janggut berwarna hitam – watak pertengahan umur.
g) Janggut berwarna kelabu – watak berusia.
h) Janggut berwarna putih - watak yang terlalu tua.
i) Warna merah – melambangkan kesetiaan dan kejujuran.
j) Warna hitam dan hijau – melambangkan keberanian.
k) Warna kuning – menggambarkan watak yang adil.
l) Warna emas dan perak – digunakan oleh watak dewa.
m) Tampalan putih di sekitar kawasan hidung – pelawak.
Penggunaan props dalam Opera Cina adalah tidak realism. Sebagai contoh, kerusi boleh diinterpretasikan sebagai batu, kerusi, tanah, atau tempat tinggi. Penggunaan props lebih kepada konsep praktikal. Pada setiap permulaan persembahan, dua buah kerusi dan sebuah meja akan diletakkan di atas pentas sebagai props.
Jalan cerita dalam Opera Cina boleh diringkaskan melalui kronologi di bawah;
a) Prolog yang simbolik sebelum cerita dimulakan – ucapan tahniah kepada para dewa dan dewi ke atas hari jadinya. Simbolik prolog ini ialah untuk mengharapkan kurniaan kebahagiaan, kekayaan atau umur panjang daripada para dewa dan dewi.
a. Adegan ‘Pak Sian Ho Siew’ (Lapan Aulia Mengucap Selamat Hari Jadi) - dalam adegan ini lapan aulia memberi hormat dan mengucap selamat hari jadi dan tahniah kepada dewa kerana usia yang panjang.
b. ‘Thio Kah Kuan’ – sebuah ritual yang dibuat sebagai tanda bersyukur kepada dewa. Sebuah watak bisu berwajah putih akan berjalan di hadapan pentas dengan memegang gulungan sepucuk surat yang tertulis perkataan dalam bahasa cina yang bermaksud bahawa mereka menjemput dewa dan para penonton untuk menonton persembahan seterusnya sehingga tamat. Perkataan tersebut turut bermaksud untuk mendoakan kemakmuran pada masa hadapan.
b) Persembahan cerita ‘Tien Lu Sang Hai Tze’ (Dewi Memberi Anak Kepada Suami) – ialah sebuah cerita mengenai satu daripada tujuh anak perempuan Raja Jade dari kayangan yang turun ke bumi dan mengahwini seorang sarjana yang miskin serta membantunya membayar semua hutangnya piutangnya yang telah dipinjam semasa menguruskan pengkebumian ibunya. Selepas setahun anak dewa tersebut telah dipaksa balik ke kayangan kerana suaminya telah berjaya menjadi seorang pegawai penting. Beberapa bulan kemudian, beliau muncul semula untuk memberikan anak lelaki mereka kepada suaminya. Setelah dewasa, anak lelaki separuh dewa itu menjadi terkenal sebagai ketua sarjana di negara China. Mesej yang disampaikan melalui persembahan ini ialah agar para penonton dikurniakan anak-anak lelaki yang bijak pandai.
Ensemble dalam orkestra Opera Cina dikenali sebagai ensemble tentera (alat-alat genderang). Ensemble tentera terdiri daripada alat-alat idiofon dan membranofon. Ia dimainkan ketika sesebuah persembahan ingin bermula, kemasukan watak ke atas pentas, mengiringi perjalanan watak tertentu dan sebagai isyarat bahawa sesuatu yang berbahaya akan berlaku. Alat muzik dalam ensemble ini terdiri daripada toa ko (gendang besar), gendang-tong (barrel drum), tiong ko (gendang pertengahan), sio ko (gendang kecil), dan pan (sepasang clapper), simbal (la poah), toa lo (gong besar) dan sio lo (gong kecil). Muzik Opera Cina terdiri daripada melodi vokal, percakapan vokal dan muzik genderang. Salah satu unsur kekaguman dalam Opera Cina ialah pergerakannya yang dramatik serta berlebihan.
No comments:
Post a Comment